dobrze zaprojektowana strona internetowa firmy

Co to jest layout strony internetowej i dlaczego ma takie znaczenie?

Layout strony internetowej to po prostu jej zarys i projekt graficzny. Jest to sposób, w jaki odwiedzającemu będą prezentowane treści.

Perfekcyjny layout to połączenie pięknego projektu z praktycznością. Powinien być on tak przygotowany żeby osiągnąć określony cel, którym najczęściej jest pozyskiwanie nowych klientów.

Powinien on wywoływać pozytywne emocje i budować zainteresowanie, jednocześnie prowadząc odwiedzającego za rękę w kierunku twojego oczekiwanego rezultatu.

Odwiedzający mają bardzo wysokie wymagania, i podświadomie w ciągu milisekund oceniają czy chcą zapoznać się z tym co prezentujesz czy nie.

Jeżeli nie zobaczą tego czego szukają, lub zobaczą to w nie przyjemnej oprawie wizualnej to natychmiast opuszczą stronę.

Stworzenie skutecznego layoutu strony, wymaga wzięcie pod rozwagę setek analiz i statystyk odnośnie projektowania, oraz znanie psychologii sprzedaży oraz nauk behawioralnych i zachowań użytkownika.

Natomiast ten wysiłek przekłada się na bardzo duże wzrosty skuteczności strony internetowe. Dobrze zaprojektowana strona jest kilkaset procent skuteczniejsza od przeciętnej.

Nieraz samo uproszenie projektu zwiększa ilość konwersji o 300%, dlatego odpowiedni layout strony internetowej jest taki ważny.

Przykładowe oryginalne layouty stron internetowych

wykonanie strony www

Przygotowanie Do Tworzenia Layoutu Strony Internetowej

Zanim zaczniesz tworzyć layout strony, lub zlecisz to komuś, to wykonaj kilka kroków które oszczędzą godziny pracy lub setki złotych, na nie efektywnej pracy i poprawkach.

Przede wszystkim, tworząc stronę musisz mieć oczekiwany końcowy rezultat, z tyłu głowy. Zastanów się co chcesz osiągnąć i w jaki sposób.

Czy zależy tobie by oszczędzić czas na obsłudze klienta, czy na docieraniu do większej ilości klientów, czy na budowaniu zaufania do twojej firmy?

Potem idź głębiej w myślach, jeżeli zależy tobie na klientach – to mają zadzwonić czy wypełnić formularz?

Następnie przygotuj zdjęcia i tekst który użyjesz na stronie. Tekst jest mniej ważny, ale zdjęcia są kluczowe aby przygotować layout strony.

Jeżeli nie masz swoich zdjęć do wykorzystania, skorzystaj z profesjonalnych zdjęć z internetu. Informacje przygotuj w taki sposób, żeby było to dokładnie to, czego będą szukać ludzie na stronie.

Po przygotowaniu treści możesz zacząć szukać inspiracji layoutu strony, i zastanawiać się na kolorystyce, która powinna pasować do charakteru twojej firmy.

10 Podstawowych Reguł Przygotowania Layoutu Strony

Przestrzeganie reguł skutecznego projektowania layoutu stron internetowych, może zdecydować o dużej ilości klientów z twojej witryny, lub o jej praktycznej bezużyteczności.

Od layout strony zależy czy odwiedzający będą opuszczać stronę w ciągu kilku sekund, czy będą zaciekawieniem przeglądać twoją stronę i chętnie korzystać z twojej oferty.

Stosuj wymienione metody a zobaczysz, że nieraz tylko jedna reguła, taka jak Prawo Hick’a Hymana, zwiększa skuteczność strony o 266%.

1. Myśl o twojej grupie docelowej

Zanim zaczniesz tworzyć stronę, lub jej layout, pomyśl jakich informacji będą wyszukiwać twoi klienci.

Jakie pytania najczęściej zadają oni tobie twarzą w twarz? Jakich informacji ty byś wyszukiwał, będąc na ich miejscu? Jakie problemy chcą oni rozwiązać, lub jaki efekt uzyskać?

Dodatkowo pomyśl o wieku grupy docelowej. Jeżeli są to osoby młode, to łatwiej odnajdą się w skomplikowanym layoucie. Osoby starsze natomiast będą cenić sobie przejrzystość i łatwość obsługi.

Znajomość grupy docelowej pomoże tobie również zrozumieć, jakiego języku używać, komunikując się z nimi. Będziesz wiedział jakie skróty myślowe, lub zwroty są dla nich zrozumiałe.

2. Przeprowadź badanie rynku i konkurencji

Analiza konkurencji pomoże ci poznać sposób działania twojej konkurencji i zidentyfikować potencjalne luki w ich działaniu, które ty możesz wypełnić.

Wiedząc też co oni robią dobrze, możesz powielić te dobre praktyki, a wady zamienić w zalety, poprzez własną inwencję twórczą.

Layout strony internetowej konkurencji, może okazać się chaotyczny, ich tekst może nie odpowiadać na pytania klienta, a strona może ładować się bardzo wolno.

Wybierz kolorystykę, zdjęcia i sposób prezentowania treści który wyróżni się znacznie i zainteresuje klienta.

W tym artykule pokażę tobie kilkanaście praktyk, których możesz doszukiwać się u konkurencji, a następnie zaimplementować je znacznie lepiej.

3. Przygotuj potężne zasoby wizualne

Zdjęcia będą ci potrzebne, zanim zaczniesz, ponieważ wokół nich będzie kręcić się cały projekt, kolorystka i sposób przedstawienia informacji.

Oprócz zdjęć przygotuj również logo, jeżeli uważasz że jest ci potrzebne. Zdjęcia na twojej stronie internetowej będą zapewniać znacznie więcej niż tylko atrakcyjny wizualnie layout.

Ze wszystkich informacji przekazywanych do mózgu, 90% to informacje wizualne. W przeciwieństwie do tekstu, obrazy są przetwarzane 60,000x szybciej w mózgu.

Wykorzystaj zasoby wizualne aby wzbudzić zaciekawienie i zaprezentować jakość usługi lub produktu oraz pokazać, że twoja firma jest wiarygodna.

Większość tekstu nie zostanie przeczytana, ale zdjęcia podświadomość przyswoi w ciągu milisekund i na tej podstawie podejmie decyzję, czy zaufać twojej ofercie.

4. Zastanów się nad celem layoutu

Tworząc layout strony internetowej, zawsze z tyłu głowy warto mieć jej cel końcowy.

Czy celem stworzenia strony jest większa ilość klientów? Czy zbudowanie zaufania do marki na rynku? Czy może zapewnienie dostępu do informacji dla klienta, aby zaoszczędzić czas?

Następnie trzeba zgłębić się w myślach jeszcze bardziej i pomyśleć, jak to ma być osiągnięte.

Czy klienci mają skontaktować się przez formularz z firmą? Czy mają wpisać swój adres email? Czy mają kliknąć w przycisk wyznaczający trasę do firmy?

5. Wybierz przyjazną kolorystykę

Wybierz kolory, które pasują do twoich zdjęć i charakteru firmy. Zadbaj by wywoływały one odpowiednie emocje u klientów i przybliżały ich do podjęcia odpowiednich działań.

Badanie „The Impact of Color in Marketing” wykazało, że 90% decyzji klientów dotyczących produktów opiera się na samym kolorze.

Niebieski – zaufanie, bezpieczeństwo, niezawodność
Czerwony – energia, ekscytacja, zmusza do działania
Fioletowy – mistycyzm, ekstrawagancja, wyszukanie
Pomarańczowy – przyjaźń, przytulność, ciepło
Brązowy – naturalność, pewność, bezpieczeństwo
Żółty – rześkość, szczęście, kreatywność
Zielony – natura, wzrost, dobrobyt, równowaga, harmonia
Biały – niewinność, czystość, prostota
Czarny – prestiż, elegancja, wyszukanie
Złoty – sukces, mądrość, charyzma

6. Wybierz pasującą czcionkę

Czcionki mogą ubogacić lub zniszczyć layout strony internetowej. Mogą przekazać klasę lub zniszczyć markę. Różne rodzaje krojów pisma mogą wpływać na psychologię klientów i przekaz twojej firmy.

Prosty i czytelny layout strony internetowej

Nie czytelny layout strony internetowej

Elegancja w projekcie strony internetowej

Badania wykazały, że kroje pisma posiadają specyficzne cechy semantyczne oraz że dany krój pisma będzie skuteczny, jeśli będzie posiadał podobne cechy do reklamowanego produktu.

7. Zaplanuj strategie pozycjonowania

Ten krok jest dodatkowy, ale kluczowy, jeżeli zależy tobie na docieraniu do nowych potencjalnych klientów.

Mniej niż 6 % osób, klika poza pierwszą stroną wyników wyszukiwania, dlatego musisz zadbać o wysoką pozycję swojej strony, aby twoi klienci mogli cię znaleźć.

Zanim stworzysz layout strony internetowej, weź to pod rozwagę i jeżeli cię to interesuje, przeczytaj ten krótki artykuł, o tym jak skutecznie się wypozycjonować.

8. Stwórz wielo platformowy layout strony

Ponad 50% odwiedzin strony jest na urządzeniach mobilnych, dlatego twój layout strony musi prezentować się dobrze na telefonach, tabletach, laptopach i komputerach stacjonarnych.

Zdecyduj, które strony muszą być zawarte w witrynie i zaprojektuj je pod kątem każdego urządzenia i rozmiaru ekranu.

– Strona główna
– O nas
– Cennik
– Strona usługi lub produktu
– Najczęściej zadawane pytania
– Opinie
– Kontakt z nami
– Blog
– Promocje
– Aktualności
– Regulamin

9. Napisz angażujący i perswazyjny tekst

Dobrze przygotowana treść, powinna opisywać ofertę, tak aby zaspokoić konkretne potrzeby użytkowników i przekazać potrzebne informacje, ale nie powinna być za długa i rozwlekła.

Przekaż korzyści jakie niesie twoje rozwiązanie, ale pomiń historie swojej firmy, proces produkcji i tym podobne mało istotne informacje, dla klienta któremu zależy na rezultacie końcowym i satysfakcji.

10. Zaimplementuj wezwania do działania

Wezwania do działania (tzw. CTA – Call to action), to zdecydowanie jeden z najważniejszych elementów layoutu strony internetowej, a tak często pomijany.

Pamiętaj o swoim ostatecznym celu strony. Strategicznie umieszczone wezwania do działania pomagają przekształcić przeglądających użytkowników, w płacących klientów.

Umieszczaj je na każdej stronie i zadbaj, żeby użytkownik nie musiał wracać na górę strony, żeby móc z nich skorzystać, a co za tym idzie, skorzystać z twojej oferty.

7 Mało znanych Reguł Drastycznie Zwiększających Rezultaty Layoutu Strony Internetowej

Przygotowania już za nami. Teraz przedstawię tobie jak stworzyć layout strony internetowej, który absolutnie przyćmi strony internetowej twojej konkurencji i ustanowi dla ciebie, nowe rekordy klientów z internetu.

1. Doskonałe pierwsze i ostatnie wrażenie

Być może wiesz już, że większość klientów oceni wiarygodność twojej firmy, na podstawie wyglądu layoutu twojej strony internetowej, w ciągu kilku sekund.

Ale co jeszcze ważniejsze, około 60 procent odwiedzających, zapozna się tylko z informacjami, w pierwszej sekcji strony.

Dlatego skup wysiłki tworzenia layoutu strony, właśnie na samym początku!

Przedstaw wysokiej jakości grafiki, najważniejsze informacje o firmie, w kilku zdaniach i pokaż kolejny krok (wezwij do działania).

Jeżeli nie zrobisz tego w pierwszej sekcji, najprawdopodobniej nie będziesz już miał takiej szansy. Najlepsze layouty, to takie które stosują się do tego prawa, w pierwszej kolejności

2. Prezentowanie treści według prawa Millera

Udowodniono, że mniejsza ilość tekstu oraz nie wykorzystywanie, drażniących dla oczu animacji, przyczynia się do tego, że layout strony internetowej jest o wiele skuteczniejszy i przyjemny w użytku.

Za duża ilość informacji i nadużywanie animacji na stronie, sprawia że umysł człowieka staje się przytłoczony i chce się odłączyć. Unikaj pisania kolumn tekstu, bo nikt chętnie tego nie przeczyta.

„Prawo Millera” zostało tak nazwane na cześć psychologa, George’a Millera, który stwierdził, że przeciętny człowiek może utrzymać w swojej pamięci roboczej, zaledwie 5 do 9 informacji.

Prezentuj tekst rozdzielając go na części, wybierz tylko te najważniejsze informacje i prezentuj je tak, aby osoby czytające tylko nagłówki, również zapoznały się z twoją ofertą.

3. Przejrzyste prezentowanie informacji

Po raz kolejny powróć do myśli o swojej grupie docelowej. Jaki jest najlepszy sposób dostarczania im treści?

Czy woleliby, aby treść była wyświetlana na środku strony i otoczona białą przestrzenią, bez rozpraszaczy uwagi? Czy może lepiej by było prezentować mniej tekstu, a więcej obrazów, żeby zwizualizować ideę?

Naturalnym instynktem człowieka, przy projektowaniu layoutu strony internetowej, jest wypełnienie całej strony treścią. Nie rób tego.

Użyj białej przestrzeni, aby utrzymać uwagę odwiedzającego na ważnych informacjach które chcesz przedstawić oraz by zwiększyć jego przyswajalność tych informacji.

4. Spójność i doświadczenie użytkownika

Czy kiedykolwiek nawigowałeś po stronie internetowej i natknąłeś się na stronę, która wygląda dramatycznie inaczej niż reszta witryny? Sprawdzasz domenę, ale wiesz, że nie zostałeś przeniesiony na inną stronę.

Ale jesteś zdezorientowany. I po prostu chcesz wrócić do ostatniej strony, na której byłeś. Wszystkie zakładki lub pod strony, na twojej witrynie powinny być spójne, to samo tyczy się wszystkich sekcji na danej stronie.

Przyjemne doświadczenie użytkownika powstaje. kiedy budowane jest poczucia zaznajomienia z tym co prezentujesz.

Odwiedzający czują miłe poczucie deja-vu, kiedy widzą znajomy projekt i przyciski, ułożone dokładnie tak, jak by się tego spodziewali.

W rezultacie spędzają oni czas na konsumpcji treści, zamiast skupiać się na wyjątkowym projekcie strony.

5. Podążanie wytycznymi prawa Jacoba

Kuszące jest, aby twoja strona wyróżniała się w pełni oryginalnym projektem, ale jeśli nie będziesz trzymać się pewnych utartych schematów layoutu, może to zdezorientować użytkowników i sprawić, że opuszczą stronę.

Prawo Jakoba Nielsena, zaleca stosowanie znanych scenariuszy i logiki w layoucie strony. Podczas fazy projektowania pomóż użytkownikom poczuć się jak w domu

Użytkownicy będą oczekiwać oraz preferować, aby twoja strona, działała tak samo jak inne, które odwiedzają na codzień.

Umieść logo w lewym górnym rogu lub w centrum witryny, wraz z odnośnikiem do strony głównej.

Umieść główne menu nawigacyjne na górze lub w lewym rogu strony, tam gdzie użytkownicy spodziewają się je znaleźć.

Umieść łatwy do znalezienia, numer telefonu na górze i na dole strony i spraw, aby był on klikalny, aby był on możliwy do użycia na urządzeniach mobilnych.

Użytkownicy nie skorzystają z twojej oferty, jeśli nie będą mogli szybko i łatwo znaleźć informacji potrzebnych do podjęcia decyzji, więc twoja strona musi być dobrze zorganizowana.

6. Stosowanie prawa Hicka - Hymana

Nazwa tego prawa pochodzi od nazwiska amerykańskiego psychologa Raya Hymana i brytyjskiego psychologa Williama Hicka.

Prawo to polega na tym, że czas i trudność podjęcia decyzji przez człowieka wzrasta, gdy ilość możliwych wyborów wzrasta.

Zdolność podejmowania przez nas decyzji drastycznie spada, wraz z większą ilością możliwości i nie pewności.

Layout strony nie może oferować zbyt dużej ilości wyborów. Powinieneś skupić się precyzyjnie, na jednym działaniu, którego wymagasz od odwiedzającego, np. „zadzwoń teraz”.

Uproszczenie wezwania do działania i zmniejszenie ich ilości, zwiększyło skuteczność w wielu przypadkach o setki procent.

7. Ułatwienie działania Prawem Fittsa

„Prawo Fittsa” polega na tym, że im mniejszy jest czas potrzebny na przejście do przycisku (wezwania do akcji) i im większa jest wielkość przycisku, tym większa szansa że zostanie kliknięty.

Co oznacza zwiększenie skuteczności, w prowadzeniu odwiedzającego do twojego celu (np. zadzwonienia i umówienia się na prezentacje produktu).

Szczególnie ważne jest to na urządzeniach mobilnych, aby obszar kliknięcia przycisku palcem był duży, ponieważ niektórym osobom, to może sprawiać problemy.

czy wiesz już wszystko o layoucie strony internetowej?

Aby stworzyć stronę internetową o dużej użyteczności i skuteczności, powinienieś wziąść pod rozwagę, wyżej wymienione, najlepsze praktyki projektowania stron internetowych.

Jeżeli użytkownicy uznają, layout twojej strony, za interesujący i łatwy do przeglądania, to bez wątpienia bardzo szybko zobaczysz rezultaty swojej pracy.

Dasz im w ten sposób świadomość, że twoja firma stawia na pierwszym miejscu, na ich wygodę i łatwość współpracy z tobą. Zaprezentujesz się jako ktoś dbający o jakość, a wręcz doskonałość tego co robisz.

Jeżeli myślisz o stworzeniu strony która pomoże ci w oszczędności czasu i pozyskiwaniu klientów, to możesz rozważyć kontakt z nami.

Powodzenia na drodze do cyfrowej doskonałości. Autor Mateusz Karpiński