Z艂ote zasady tworzenia stron internetowych

Je偶eli interesujesz si臋 tworzeniem stron, to by膰 mo偶e chcia艂by艣 wiedzie膰, jak tworzy膰 przyjemne w obs艂udze i skuteczne strony?

Jednak, zanim poznasz z艂ote zasady tworzenia stron internetowych, zastan贸w si臋 nad celem, kt贸ry chcesz osi膮gn膮膰.

Przedstawi臋 tobie podstawowe i zaawansowane regu艂y, kt贸re sprawi膮, 偶e strona b臋dzie dawa膰 bajeczne rezultaty, w pozyskiwaniu nowych klient贸w.

Ale to zdecydowanie nie wszystko. Dla wi臋kszo艣ci z nas, to nie jest jedyny cel. Natomiast te same zasady, sprawiaj膮 偶e strona buduje zaufanie, jest przyjemna w obs艂udze, zwi臋ksza ilo艣膰 polece艅 firmy itd.

Z艂ote zasady tworzenia stron - powsta艂y na podstawie do艣wiadcze艅 i bada艅, statystyk i analiz oraz wiedzy z innych dziedzin, takich jak psychologia sprzeda偶y czy nauki behawioralne.

z艂ote zasady tworzenia stron internetowych

10 zasad tworzenia stron internetowych

1. Optymalizacja pod pozycjonowanie

Chcia艂by艣 aby strona pomog艂a ci rozszerzy膰 baz臋 klient贸w, poprzez docieranie do nowych, potencjalnych klient贸w w wynikach wyszukiwania?

SEO czyli pozycjonowanie, jest tym oco powinienie艣 zadba膰 w takim wypadku.

Na czym to polega? Skuteczne pozycjonowanie to zestaw praktyk i zasad, kt贸re pomagaj膮 twojej stronie w wy艣wietleniu si臋 wysoko w wynikach wyszukiwania.

Bez pozycjonowania, bardzo cz臋sto inne zasady tworzenia stron internetowych nie maj膮 znaczenia, poniewa偶 strona po prostu nie b臋dzie posiada膰 偶adnych odwiedzin

Mo偶esz sprawdzi膰, ile os贸b miesi臋cznie wyszukuje 艣wiadczone przez ciebie us艂ugi oraz produkty, u偶ywaj膮c takiego narz臋dzia jak Semrush lub Google Planer S艂贸w Kluczowych.

Po kilku sekundach zobaczysz, 偶e „organizacja wesela” + „nazwa twojego miasta” wyszukuje przyk艂adowo, 艣rednio 140 potencjalnych klient贸w miesi臋cznie. Masz r贸wnie偶 przedstawiony, poziom trudno艣ci skutecznego pozycjonowania.

Dobrze zaprojektowana strona jest pozycjonowana dla wielu takich fraz. Aby pozycjonowa膰 si臋 skutecznie, musisz przestrzega膰 tych zasad tworzenia strony internetowej:

– s艂owa kluczowe w nag艂贸wkach, tek艣cie, nazwach zdj臋膰, alt tek艣cie zdj臋膰 oraz tytule i opisie strony
– niskim czas oczekiwania na za艂adowanie strony
– tre艣ci, kt贸re sprawiaj膮, 偶e klient sp臋dza du偶o czasu na stronie
– linkowanie zewn臋trzne z twojej domeny, i linki do twojej domeny
responsywno艣膰 mobilna strony
– warto艣ciowa i obszerna tre艣膰 na stronie
– wysoki autorytet domeny, i d艂ugo艣膰 jej istnienia

I znacznie, znacznie wi臋cej. Wszystkich zasad pozycjonowania w Google jest oko艂o 200. Te zasady s膮 natomiast najwa偶niejsze.

2. Przemy艣lane prezentowanie tre艣ci

Badania wykaza艂y, 偶e oko艂o 76% konsument贸w dokonuje oceny wiarygodno艣ci firmy, na podstawie layotu jej strony internetowej.

Pierwsze wra偶enie jest tylko jedno, a konkurencja, niestety jest tylko kilka klikni臋膰 dalej, wi臋c po co traci膰 czas, na zapoznawanie si臋 z ofert膮 nie godnej zaufania firmy?

Pod膮偶anie zasadami tworzenia stron internetowych, pozwala nie tylko pozyskiwa膰 klient贸w i budowa膰 zaufanie, ale tak偶e umili膰 i u艂atwi膰 ca艂y proces zapoznawania si臋 z ofert膮, przez klienta.

W pierwszej kolejno艣ci, rozdziel tekst na cz臋艣ci i zaprezentuj tylko najwa偶niejsze informacje. Stosuj zasad臋 Pareto 20/80, kt贸ra g艂osi, 偶e 20% tego co robimy, przynosi nam 80% rezultat贸w. Wyr贸偶nij te kluczowe 20% tekstu lub zawrzyj go w nag艂贸wkach.

Nie b贸j si臋 pustej przestrzeni na stronie. Brak nat艂oku informacyjnego, b臋dzie twoj膮 d藕wigni膮, kt贸r膮 wykorzystasz do u艂atwienia przyswojenia tych najwa偶niejszych informacji.

Stosuj si臋 do Prawa Jacoba, kt贸re g艂osi i偶, jako艣膰 do艣wiadczenia u偶ytkownika ro艣nie, je偶eli strona internetowa jest podobna, do innych z kt贸rych korzysta odwiedzaj膮cy. Stosuj znane i sprawdzone scenariusze, aby strona by艂a 艂atwa w nawigacji.

3. Skupienie si臋 na pierwszej sekcji strony

Znaczny procent odwiedzaj膮cych twoj膮 stron臋, zapozna si臋 tylko z zawarto艣ci膮 i tre艣ci膮 jej pierwszej sekcji, bez zje偶d偶ania dalej w d贸艂.

Ponadto, wi臋kszo艣膰 klient贸w ocenia wiarygodno艣膰 twojej marki na podstawie wygl膮du twojej strony internetowej, pod艣wiadomie w ci膮gu u艂amka sekundy.

Z艂ota zasada tworzenia stron – skup znaczn膮 cz臋艣膰 wysi艂k贸w planowania wygl膮du strony, w艂a艣nie na samym pocz膮tku!

W tej pierwszej sekcji, powinny by膰 zawarte by膰 najwa偶niejsze informacje i wezwanie do dzia艂ania, typu 鈥瀞kontaktuj si臋鈥.

Jednym z najlepszych rozwi膮za艅, jest umieszczenie przycisku, kt贸ry od razu pozwala si臋 u偶ytkownikowi po艂膮czy膰 telefonicznie z przedstawicielem twojej firmy.

Tre艣膰 nag艂贸wku i tre艣ci w pierwszej sekcji, powinna zawiera膰 informacje, o tym jaki problem rozwi膮zujesz lub co oferujesz i najwi臋ksze korzy艣ci.

Je偶eli nie przedstawisz tego w pierwszej sekcji, istnieje du偶e prawdopodobie艅stwo, 偶e nie b臋dziesz ju偶 w og贸le mia艂 na to szansy.

Projekt wykonany na podstawie tych zaawansowanych zasad tworzenia stron, powinien sprawia膰, 偶e propozycja warto艣ci jest przedstawiona natychmiast.

4. Maksymalizacja skuteczno艣ci i konwersji

Zasady tworzenia strony internetowych, s艂u偶膮 przede wszystkim temu, aby projektowane przez nas strony internetowe, skutecznie pozyskiwa艂y klient贸w i zwi臋ksza艂y rozpoznawalno艣膰 firmy.

Na tej podstawie, w du偶ej mierze oceniamy ich skuteczno艣膰.

Zasady optymalizacji konwersji, takie jak przemy艣lane prezentowanie tre艣ci, kt贸re ju偶 opisa艂em, lub przyk艂adowo implementowanie „Prawa Hicka – Hymana”, zwi臋kszaj膮 skuteczno艣膰 strony internetowej o setki procent.

Analizy wykaza艂y, 偶e samo stosowanie powy偶szego prawa, zwi臋ksza skuteczno艣膰 strony 艣rednio o 266 %. Na czym polega Prawo Hicka- Hymana?

Prawo to polega na tym i偶, im wi臋cej wybor贸w damy u偶ytkownikowi na stronie, tym bardziej zmniejszamy jego szanse na podj臋cie decyzji.

Dlatego powinni艣my si臋 skupi膰 laserowo tylko na jednym celu, np. 偶eby odwiedzaj膮cy si臋 z nami skontaktowa艂 poprzez stron臋, i um贸wi艂 si臋 na rozmow臋 sprzeda偶ow膮.

Prawo to jest ma艂o znane. Natomiast to dopiero pocz膮tek, poniewa偶 poznasz ze mn膮, jeszcze wiele takich regu艂, praw i zasad 馃檪

5. Wieloplatformowo艣膰 czyli responsywon艣膰

Zapewnienie responsywno艣ci strony jest jednym z najwa偶niejszych czynnik贸w pozycjonowania i jest to najbardziej oczywista zasada tworzenia stron internetowych.

Responsywno艣膰 po prostu oznacza to, 偶e twoja strona dostosowuje si臋 do ka偶dego rozmiaru ekranu i dzia艂a r贸wnie偶 na telefonach i tabletach.

Je偶eli twoja strona internetowa nie b臋dzie prawid艂owo si臋 wy艣wietla膰 na telefonach, to stracisz oko艂o 50 % twoich potencjalnych klient贸w, kt贸rzy b臋d膮 mieli du偶e trudno艣ci w zapoznaniu z ofert膮 twojej firmy.

Strona internetowa powinna prezentowa膰 si臋 prawid艂owo na ka偶dym urz膮dzeniu i rozmiarze ekranu. W przeciwnym wypadku, 偶adne zasady tworzenia stron internetowych, nie uratuj膮 zniszczonego wizerunku swojej firmy w internecie.

Dlatego projektuj膮c layout graficzny strony internetowej, pami臋taj aby by艂 on r贸wnie偶 dostosowany pod urz膮dzenia mobilne.

Najpopularniejsze rozmiary ekranu, na kt贸rych warto testowa膰 stron臋 to

Komputer: 1366×768, 1920×1080, 1536×864
Telefon: 360×640, 375×667, 360×720

Je偶eli chcesz wiedzie膰 wi臋cej na temat responsywno艣ci strony i jak sprawdzi膰 czy twoja strona jest reponsywna to ten artyku艂 mo偶e by膰 pomocny.

6. Prezentowanie dowodu spo艂ecznego

Wed艂ug statystyk odwiedzaj膮cy, kt贸rym zaprezentuje si臋 pozytywne opinie klient贸w oraz realizacje z przesz艂o艣ci, s膮 o 58% bardziej sk艂onni do skorzystania z oferty firmy.

Wykorzystaj to na swojej stronie internetowej i daj mo偶liwo艣膰 zapoznania si臋 potencjalnym klientom z dowodem spo艂ecznym.

Inne statystyki udowodni艂y te偶, 偶e umieszczenie filmu na stronie, drastycznie zwi臋ksza zaanga偶owanie u偶ytkownik贸w i konwersje.

Nikt nie lubi podejmowa膰 jako pierwszy ryzyka za innych, wi臋c poka偶 potencjalnym klient贸w, 偶e dziesi膮tki lub setki os贸b przed nimi, skorzysta艂y z twojej oferty i by艂y usatysfakcjonowane..

Prowadzenie strony internetowej i pozycjonowanie jej, idzie w parze z dobrym prowadzeniem biznesu. Pozytywne opinie w Google s膮 bardzo pomocne w pozycjonowaniu lokalnym.

Podsumowuj膮c, jedn膮 z najwa偶niejszych zasad tworzenia stron internetowych jest prezentowanie film贸w, case studies i opinii.

7. Wykorzystanie psychologii kolor贸w

Kolory w reklamie s膮 wykorzystywane, aby wywo艂ywa膰 odpowiednie uczucia, takie jak zaufanie, pobudzenie, zaciekawienie, sk艂onienie do dzia艂ania itd.

Przyk艂adowo, niebieski jest kolorem buduj膮cym zaufanie a czarny kolorem elegancji. Wybierz kolory kt贸re pasuj膮 do celu jaki chcesz uzyska膰 i do charakteru twojej firmy.

Na angloj臋zycznym blogu Hubspot, by艂o przedstawione badanie, kt贸re pokaza艂o, 偶e czerwony przycisk mia艂 21% wi臋cej konwersji, ni偶 zielony przycisk.

Pami臋taj aby by膰 konsekwentny w u偶ywaniu takich samych kolor贸w, w wszystkich kana艂ach marketingowych, takich jak strona internetowa czy banery lub logo.

Zasady tworzenia stron internetowych, maj膮 r贸wnie偶 zastosowanie w innych wysi艂kach reklamowych, jak i naszym codziennym 偶yciu

Niebieski – zaufanie, bezpiecze艅stwo, niezawodno艣膰
Czerwony – energia, ekscytacja, zmusza do dzia艂ania
Fioletowy – mistycyzm, ekstrawagancja, wyszukanie
Pomara艅czowy – przyja藕艅, przytulno艣膰, ciep艂o
Br膮zowy – naturalno艣膰, pewno艣膰, bezpiecze艅stwo
呕贸艂ty – rze艣ko艣膰, szcz臋艣cie, kreatywno艣膰
Zielony – natura, wzrost, dobrobyt, r贸wnowaga, harmonia
Bia艂y – niewinno艣膰, czysto艣膰, prostota
Czarny – presti偶, elegancja, wyszukanie
Z艂oty – sukces, m膮dro艣膰, charyzma

8. U偶ywanie zdj臋膰 wysokiej rozdzielczo艣ci

Pot臋偶ne zasoby wizualnie, w postaci zdj臋膰 b臋d膮 ci potrzebne, zanim zaczniesz tworzy膰 stron臋, poniewa偶 wok贸艂 nich b臋dzie kr臋ci膰 si臋 ca艂y projekt graficzny, kolorystka i spos贸b przedstawienia informacji.

Spo艣r贸d wszystkich informacji trafiaj膮cych do m贸zgu, 90 % to informacje wizualne. W przeciwie艅stwie do czytanego tekstu, zdj臋cia s膮 przetwarzane 60,000x szybciej w m贸zgu cz艂owieka.

Badania pokaza艂y, 偶e strony internetowe, kt贸re zawieraj膮 zdj臋cia twarzy ludzi s膮 bardziej perswazyjne i buduj膮ce zaufanie, ni偶 te bez nich.

W jednym z bada艅, zaobserwowano a偶 dwukrotny wzrost skuteczno艣ci strony, tylko z powodu dodania zdj臋cia u艣miechni臋tej osoby.

Strona internetowe bez jako艣ciowych zdj臋膰 to nudne i monotonne kolumny tekstu. Pom贸偶 u偶ytkownikowi przy pomocy zdj臋膰 i infografik, zrozumie膰 zakres 艣wiadczonej przez ciebie oferty.

Mo偶esz te偶 je wykorzysta膰, aby wzbudzi膰 zaciekawienie i zaprezentowa膰 jako艣膰 us艂ugi lub produktu lu aby stworzy膰 dow贸d spo艂eczny.

9. Wzywanie do dzia艂ania i Prawo Fittsa

Wezwanie do dzia艂ania (CTA 鈥 Call to action), to jeden z najwa偶niejszych element贸w layoutu strony internetowej, kt贸ry jest sercem konwersji a jest tak cz臋sto pomijany.

Implementuj je z my艣l膮, o swoim docelowym celu strony. Skutecznie zaimplementowane wezwania do dzia艂ania, pomagaj膮 przekszta艂ca膰 przegl膮daj膮cych i nie zdecydowanych u偶ytkownik贸w, w p艂ac膮cych klient贸w.

Umieszczaj je na ka偶dej stronie wielokrotnie i upewnij si臋, 偶e u偶ytkownik nie b臋dzie musia艂 wraca膰 na g贸r臋 strony, aby m贸c z nich skorzysta膰.

Kolejn膮 zasad膮 tworzenia stron internetowych jest wykorzystanie Prawa Fittsa, przy implemententacji wezwa艅 do dzia艂ania.

鈥濸rawo Fittsa鈥 polega na tym, 偶e im mniejsza jest ilo艣膰 czasu, potrzebna na przej艣cie do przycisku (wezwania do dzia艂ania) i im 艂atwiejszy jest przycisk do klikni臋cia (bo jest wi臋kszy), tym wi臋ksza jest szansa, 偶e zostanie klikni臋ty.

Prawo to w banalny spos贸b, pomaga w zwi臋kszeniu ilo艣ci konwersji w prowadzeniu odwiedzaj膮cego, do twojego oczekiwanego rezultatu (np. wyznaczenie trasy do twojej firmy).

Szczeg贸lnie istotne jest to na telefonach, aby obszar klikni臋cia przycisku palcem by艂 jak najwi臋kszy, poniewa偶 wielu osobom, to mo偶e sprawia膰 du偶e problemy.

10. Testowanie, sprawdzanie, udoskonalanie

Aby osi膮gn膮膰 najlepsze rezultaty, najlepsze wytyczne i zasady tworzenia stron internetowych, nie wystarcz膮. Je偶eli chcemy osi膮gn膮膰 rezultaty, kt贸re s膮 jeszcze o kilkana艣cie lub kilkadziesi膮t % lepsze, niekt贸re firmy decyduj膮 si臋 na inwestycje w testowanie ka偶dego elementu, stron internetowych.

Warto skupi膰 si臋 przede wszystkim, na testowaniu tytu艂u i opisu stron internetowych i co najwa偶niejsze, tre艣ci w pierwszej sekcji strony. Mo偶esz te偶 testowa膰, r贸偶ne projekty graficzne stron internetowych, na swojej domenie.

Je偶eli chcesz osi膮gn膮膰 absolutnie najlepsze mo偶liwe rezultaty, analizuj ka偶dy ruch myszki odwiedzaj膮cych na stronie oraz ich ka偶de dzia艂anie, przy pomocy tzw. „heatmaps”.

Warto sprawdza膰, ile czasu oni po艣wi臋cili danej sekcji na stronie, jak do ciebie trafili, gdzie klikn臋li i w kt贸rym momencie wyszli.

Perfekcjonizm jest kosztowny, ale dla du偶ych i 艣rednich firm, opieraj膮cych si臋 w znacznej mierze na klientach z internetu – jest op艂acalny.

Optymalizacja konwersji stron internetowych, polega w艂a艣nie na tym, aby wykorzysta膰 maksymalnie ten ruch, kt贸ry jest na stronie.

jakie zasady tworzenia stron internetowych wed艂ug ciebie s膮 najwa偶niejsze?

Tak jak widzisz, zasady tworzenia stron internetowych, nie opieraj膮 si臋 tylko na wiedzy informatycznej, tylko w du偶ej mierze na psychologii sprzeda偶y, naukach behawioralnych itd.

Skuteczne implementowanie stron internetowych to bardzo wymagaj膮ce zadanie. Pomimo to, nie warto si臋 poddawa膰 i warto stosowa膰 si臋 do powy偶szych zasad i testowa膰, co dzia艂a a co nie, w w艂asnym zakresie.

Je偶eli u偶ytkownicy uznaj膮 projekt twojej strony za interesuj膮cy i 艂atwy w u偶ytkowaniu, to bez w膮tpienia bardzo szybko zobaczysz zwrot inwestycji wysi艂ku w stron臋.

Je偶eli jest to dla ciebie dosy膰 przyt艂aczaj膮ce, ale mimo to, my艣lisz o stworzeniu strony, kt贸ra pomog艂aby tobie w oszcz臋dno艣ci czasu i pozyskiwaniu klient贸w, to mo偶esz rozwa偶y膰 kontakt z nami.

Powodzenia na drodze do cyfrowej doskona艂o艣ci. Autor Mateusz Karpi艅ski